Premiere
  • Geschichte

    Die Erde hat ihren Mythos eingebüßt. Der industrielle Rohstoffabbau, gerade im Ruhrgebiet, nahm ihr den göttlichen Funken. Die Formung durch den Menschen, die Eingriffe, die auf Halden wie große Narben langsam heilen, prägen den modernen Blick auf unsere Lebensgrundlage stärker, als es ein Mythos könnte. Können wir einen neuen Umgang mit dem Reich lernen, das im antiken Griechenland der Göttin Demeter zugeschrieben wurde?

    Anat Oz und Frank Fannar Pedersen nähern sich in „Demetra“ von verschiedenen Perspektiven dem Mythos der Fruchtbarkeitsgöttin Demeter, hinter deren Namen sich auch die Rolle der Mutter und Versorgerin versteckt.

    Earth - the element with two meanings. Like a medical thermometer, dry, depleted soil is a sign that the entire planet is out of whack. It burns – and yet it gives people life. Where it binds water and nutrients and is cared for, not only plants grow, but also economy and prosperity. "Demetra" illuminates the richness of life from the earth between food waste and famine.

    If one believes the myth, the Olympian fertility goddess Demeter not only stopped eating out of grief over the kidnapping of her daughter Persephone: she also stopped all animals and plants from growing. With this global crisis, she achieved that Persephone was released and life on earth flourished again. 

    A rewarding field for choreographer Anat Oz, who explores hidden truths and angles of human relationships in her work. In addition to commissioned works for dance companies and festivals, Frank Fannar Pedersen also creates installations and parcours that deal with the landscape of a specific location. A strong duo for the delicate plant "Demetra".

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